Wednesday, June 6, 2007

Οι δημοσκοπήσεις αποτελούσαν και θα εξακολουθήσουν να αποτελούν εργαλείο δουλειάς για τα κόμματα και τους πολιτικούς. Συνήθως καταγράφουν τις τάσεις του εκλογικού σώματος τη στιγμή που διενεργούνται. Ο τρόπος διεξαγωγής τους θεωρείται προηγμένος και οι αποκλίσεις ως προς το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι σημαντικές. Από τις δημοσκοπήσεις, όμως, θα ήθελα να αφαιρέσω τις προτιμήσεις των ψηφοφόρων προς το α', το β', ή το γ' κόμμα και να σταθώ λίγο στις απαντήσεις που δίδονται στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τόπος μας. Εκεί, λοιπόν, συμβαίνει το εξής παράλογο: οι κοινωνίες εμφανίζονται να σκέπτονται ωριμότερα των κομμάτων και μάλιστα επιθυμούν πολύ πιο ριζοσπαστικές αλλαγές από εκείνες που ευαγγελίζονται οι αρχηγοί των κομμάτων. Το ζούμε τελευταία, παρακολουθώντας τα θέματα της παιδείας, αλλά και ο,τι αφορά την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Το βλέπουμε στη βραδυφλεγή βόμβα του ασφαλιστικού και στο πώς ο νομοταγής πολίτης αντιλαμβάνεται τη διαχείριση των δημόσιων πραγμάτων. Τί σημαίνει δημόσιο, τί ιδιωτικό συμφέρον και τί υπερισχύει σε περίπτωση που αυτά τα δύο τεθούν σε τροχιά άμεσης σύγκρουσης.

Είναι προφανές ότι η ελληνική κοινωνία, ή ένα σημαντικό κομμάτι της - για να προλάβω τους απαισιόδοξους - έχει ξεφύγει από το ασφυκτικό κομματικό πλαίσιο του παρελθόντος.Εχει αντιληφθεί το καινούργιο πλαίσιο λειτουργίας του κόσμου και αγωνιά προκειμένου να ενταχθεί σ' αυτό. Την απασχολεί ότι υπάρχουν σχολεία που υπολειτουργούν, δάσκαλοι, οι οποίοι δεν δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, καθηγητές οι οποίοι προτιμούν να διοχετεύουν τη δυναμικότητα και τη γνώση τους στα απογευματινά φροντιστήρια. Την ενοχλεί ότι τα πανεπιστήμια μας έχουν πλέον βρεθεί στις τελευταίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης, ότι μια μικρή μερίδα καθηγητών ποδηγετεί την όποια φιλότιμη προσπάθεια της πολιτείας. Αναρωτιέται πολλές φορές ποιοί είναι οι λόγοι που από το σύνολο της προτεινόμενης μεταρρύθμισης για την Παιδεία, κάποιοι έχουν ακινητοποιηθεί στο άρθρο 16 του Συντάγματος. Λες και είναι αυτό που παρεμποδίζει φοιτητές και καθηγητές να ξεπεράσουν τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και να αποκτήσουν την αναγκαία ορμή του μέλλοντος. Λες και αν "εφορμήσει" οποιδήποτε ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα υφαρπάξει φοιτητές αρχικά και στη συνέχεια υψηλές θέσεις εργασίας.

Προ ετών, συζητώντας στο Ελσίνκι με την υπουργό Παιδείας της Φινλανδίας την είχα ρωτήσει αν υπάρχει περιορισμός στο σύνταγμα της πατρίδας της για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η απάντηση ήταν κατηγορηματική: δεν υπάρχει καμιά αναφορά στο σύνταγμα, μου είπε. Δεν χρειάζεται άλλωστε να υπάρχει αναφορά. Κάποια πράγματα είναι αυτονόητα. Ακόμη κι αν το Χαρβαρντ επεδίωκε να λειτουργήσει παράρτημά του στη Φινλανδία, είπε η υπουργός, θα συμμορφωνόταν με τους ισχύοντες νόμους και κανόνες της χώρας και φυσικά θα βρισκόταν υπό διαρκή και αυστηρό έλεγχο. Η δημοκρατία, κατέληξε η υπουργός, δεν έχει αδιέξοδα.

Φαίνεται όμως ότι στη δική μας πατρίδα, την οποίαν γρονθοκοπούμε και θωπεύουμε συγχρόνως , έχουμε γεμίσει αδιέξοδα. Οχι με ευθύνη του πολίτη, αλλά με ευθύνη των κομμάτων και των συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους. Ολέθρια πράγματι ερωτική σχέση, στο τέλος της οποίας δεν υπάρχει καν η αναγκαία κάθαρση. Εχουμε γράψει και στο παρελθόν ότι ο συνδικαλισμός δεν είναι το κέλυφος της εργασιακής απραξίας, της ασυδοσίας, της πολιτικής της ήσσονος προσπάθειας κλπ κλπ . Ο συνδικαλισμός υπάρχει για να συνδέει τον εργαζόμενο με τον εργοδότη, είτε στο δημόσιο, είτε στον ιδιωτικό τομέα. Από την κατάχρηση εξουσίας μας προστατεύει ο συνδικαλισμός.

Δεν είναι όμως μόνον ο συνδικαλισμός. Ο πολίτης καλείται να αντέξει τη λεγόμενη "δικτατορία" των μειοψηφιών. Δεν το ομολογούμε δημοσίως, αλλά στις κατ' ιδίαν συζητήσεις μας δεν παύουμε να μιλάμε γι αυτές, προσθέτοντας μάλιστα δίπλα το πρωτοφανές για τα ευρωπαικά δεδομενα φαινόμενο της τηλεοπτικής "δικτατορίας". (Κινδυνεύουμε να πιστέψουμε ότι τα βραδυνά δελτία και οι μεσημεριανές κουτσομπολίστικες εκπομπές της ιδιωτικής τηλεόρασης εκπροσωπούν τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού.Αυτό όμως λέγεται τηλεοπτικός αναλφαβητισμός)


Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ολα τα πράγματα θηλυκώνουν με μια περίεργη ευχέρεια. Ετσι και στην περίπτωση της καταδυνάστευσης μας από τις μειοψηφίες. Η υπερευαισθησία του Ελληνα απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα και την προστασία των αδυνάτων, σε συνδυασμό με τα βιώματα της χώρας μετα το τέλος του πολέμου και στη δικτατορία, μας έχει κάνει ανεκτικούς. Αλλά η ανεκτικότητα αποτελεί το άλλοθι για την εμφύτευση ανάμεσα μας των μειοψηφιών που δυστυχώς δεν επιλέγουν την κίνηση προς το εμπρός, δεν αναγνωρίζουν τις ανάγκες του διεθνούς περιβάλλοντος. Αγωνίζονται απλώς για να παραμείνουν τα πράγματα ακίνητα. Κλείνουν τους δρόμους, απλώνουν πανώ στον Αγνωστο Στρατιώτη, προκαλούν και στη συνέχεια απολαμβάνουν την τηλεοπτική αναμετάδοση της πρόκλησης.Είναι έτοιμοι να κατασκηνώσουν στο Δέλτα Φαλήρου,προκειμένου με πρόσχημα το περιβάλλον, να μην διοχετευτεί ο πλούτος του Ιδρύματος Σταυρου Νιάρχου για τη Λυρική. Τα βάζουν με τις κάμερες παρακολούθησης, παρουσιάζουν ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα των προσωπικών δεδομένων.... υπό την προυπόθεση ότι όλα αυτά αφορούν τις ανύπαρκτες πλεον στην Ελλάδα λαικές τάξεις. Γιατί αν είναι να αποκαλυφθεί η ζωή των μεγάλων, ε, τότε κομμάτια να γίνει. Μα δεν βρίσκεται ένας χριστιανός, ένας μωαμεθανός, δεν ξέρω, να τους πει ότι με την "τακτικιστική" στρατηγική τους απλώς ποδηγετούν πρώτα τα κόμματα και στη συνέχεια την ίδια την ανεκτική κοινωνία;

Κι είναι αυτές οι ομάδες που μιλάνε με ευκολία για τις υποχρεώσεις της πολιτείας προς αυτές, γα τις υποχρέωσεις των άλλων προς αυτες, αλλά δεν αναφέρονται ποτέ στις δικές τους υποχρεώσεις. Εκείνες μόνο δικαιώματα έχουν και μάλιστα κακώς νοούμενα δικαιώματα. Μόνο εκείνες γνωρίζουν την ουσία και τη φιλοσοφία των πραγμάτων, αυτές έχουν το προνόμιο της ευταξίας και του στοχασμού. Οι υπόλοιποι είμαστε θύματα της καλπάζουσας "κακής" παγκοσμιοποίησης και του "θλιβερού" καπιταλισμού. Απλώς δηλαδή έχουμε πουλήσει την ψυχή μας στο διάβολο, που δυστυχώς δεν φοράει Prada. Για να λειτουργήσει, όμως, η αγορά χρειάζεται την προσφορά και τη ζήτηση. Ετσι και σε μια ευνομούμενη κοινωνία χρειάζεται μια ισορροπη σχεση μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρέωσεων.

Η μονόπλευρη παρουσίαση των πραγμάτων αποτελεί ίδιον των μονολιθικών ιδεολογιών Αλλά δεν είναι το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας υποχείριο αυτής της μονολιθικότητας. Η ωριμότητα στην οποία αναφέρθηκα στην αρχή είναι αδιαμφισβήτητη. Και είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να συμβάλουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ώστε να ξεκολλήσει επιτέλους η Ελλάδα από το έδαφος και να υπερίπταται όχι ως σύγχρονος Ικαρος, αλλά ως υπερσύγχρονο airbus των ανοικτών ουρανών με ελεγχόμενη προσγείωση.

2 comments:

Prosopa said...

Μέτωπα ανοικτά παντού. Μέτωπα ανοικτά σ' όλο τον κόσμο, ικανά να εξελιχθούν σε εντυπωσιακά ρέοντα ηφαίστεια. Το μεταπολεμικό μοντέλο ζωής, τόσο προσεκτικά ζυγισμένο ανάμεσα στα ακριβά θέλω του πολίτη και τα αυστηρά πρέπει του πολιτικού, ανάμεσα στην επιθυμία για ασφάλεια και την προσφορά ασφάλειας, ανάμεσα στην τεχνητή σύγκλιση πολιτικών ιδεών και την ελεύθερη έκφραση ιδεοληψιών τελειώνει. Αν δεν έχει οριστικά κλείσει ο κύκλος του.Αυτή τη στιγμή, μεγάλες δεξαμενές σκέψης παγκοσμίως, προσωπικότητες διεθνούς εμβέλειας και κύρους, πρώην πρωθυπουργοί των μεγάλων δυνάμεων, μη κυβερνητικές οργανώσεις, άτομα που παράγουν σοβαρό έργο στον ιδιωτικό τομέα επεξεργάζονται το νέο μοντέλο διαβίωσης του ανθρώπου. Μακριά από τους παλαιομοδίτικους πολιτικούς σχηματισμούς, υπάρχουν χιλιάδες υπερδραστηριες μέλισσες που δημιουργούν κυρήθρες, μέσα από τις οποίες θα παραχθεί, εν καιρώ, το ανάλογο μέλι προς κατανάλωση. Το αστείο είναι ότι μόλις το μέλι δοθεί στην αγορά, οι πρώτοι οι οποίοι θα σπεύσουν να το απολαύσουν, είναι οι πολιτικοί. Αυτοί που μέχρι εκείνη την ώρα θα πλειοδοτούν σε ξυλινη γλώσσα και και σε ανέξοδες εξαγγελίες.
Δεν διαθέτω σπουδαία φαντασία για να σας πω πώς θα μπορούσε να είναι το καινούργιο μοντέλο διαβίωσης του ανθρώπου. Είμαι κι εγώ κολλημένη στην τρέχουσα καθημερινότητα. Εκ των πραγμάτων δεν διακρίνω μπροστά μου ανοικτούς ορίζοντες, παρά μόνον ατραπούς, δύσβατες ρεματιές, Λούσιους ποταμούς, ακινητοποιημένους οδοντωτούς σιδηροδρόμους, νοσοκομεία χωρίς ρεύμα, γιατρούς που ξέχασαν νωρίς τον όρκο του Ιπποκράτη, βρέφη που χάνονται αναίτια, εκπαιδευτικούς που δεν θυμίζουν παρά κουρασμένους αγωγιάτες. Βλέπω μπροστά μου να ξεφτιλίζεται το άθλημα του ποδοσφαίρου. Οπαδοί δολοφονούν οπαδούς, ξεσαλωμένα πλήθη αλλαφιάζουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος ενός συνηθισμένου ποδοσφαιρικού αγώνα. Βλέπω τον πολίτη να εξαγριώνεται, αλλα και να υιοθετεί εκ νέου τον στοχασμό. Να αρπάζει την απόχη και να μαζεύει την απίστευτη ανευθυνότητα των αρχών,να αποφεύγει τις τυφλές σκοπιμότητες, να εφορμά προς τα τείχη ( κάγκελα της παραλίας ), να διεκδικεί το αυτονόητο, να απαιτεί την εφαρμογή προεδρικών διαταγμάτων. Βλέπω τηλεοπτικούς εισαγγελείς, συναδέλφους μου που υποκαθιστούν τους επίσημους εκπροσώπους της δικαστικής εξουσίας, που δείχνουν να παλεύουν για τα συμφέροντα συγκεκριμένων κομμάτων, που μας κουνάνε το δάκτυλο κατάμουτρα, λες και τοχουν βάλει σκοπό να μας συνετίσουν. Βλέπω και τους πολιτικούς. Α, ναι, τους κοντόφθαλμους πολιτικούς. Περιστρέφουν την ύπαρξή τους γύρω από τον αρχηγό τους, ευθυνόφοβοι, πολλές φορές άτολμοι, φάσκουν και αντιφάσκουν, γίνονται θλιβεροί λαϊκιστές και δείχνουν την άψογη ή μη οδοντοστοιχία τους μόνο μπροστά στους τηλεοπτικούς δέκτες, αδιαφορώντας για το αν το στόμα τους έχει γίνει φωλιά αόρατων , "φρενοβλαβών" μικροβίων.
Λίγο πιο έξω από την πατρίδα, οι διαφορές μετριούνται με τον πήχυ. Θα περίμενε κανείς στη συνοδο των G8 στο Χαϊλιγκενταμμ να κριθεί οριστικά η τύχη του πλανήτη.Να συναποφασίσουν οι πολιτικοί ότι η σωτηρία του είναι πλέον θέμα πολιτικής βούλησης. Οι επιστήμονες έδοκαν. Η λογική υπαγορεύει ότι στο Χαίλιγκεντάμ θα πρέπει να εξουδετερωθεί ο εκατέρωθεν φόβος της πυρηνικής αντιπαλότητας, όπως επίσης υπαγορεύει την αξιολόγηση των πραγματικών αναγκών της Αφρικής, πριν γίνει η μαυρη ήπειρος οριστικά το νεο αποικιακό ελικοδρόμιο της Ασίας. Να αρθεί, επιτέλους, το βαρύ καταπίστευμα της 11ης Σεπτεμβρίου και των αλόγιστων πράξεων του προέδρου Μπους στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής. Μα πάνω απ όλα να κατατεθούν ιδέες για μια ανθρωποκεντρική κοινωνία..Γιατί αν κάτι χρειάζεται δουλειά, αν κάτι αξίζει επαναστάσεις και θυσίες, είναι ακριβώς η αναζήτηση της ανθρωποκεντρικής κοινωνίας. Γύρω από αυτήν οφείλει να υφανθεί το καινούργιο μοντέλο ζωής. Οι αυλές των Φαραώ χρόνια τώρα έχουν βυθιστεί στη σιωπή.

Anonymous said...

Πιστεύω οτι τέτοια κείμενα σπανίζουν από τον ελληνικό Τύπο. Μηπως οι άνθρωποι που κάνουν τηλεόραση - όχι οι παρουσιαστές , αλλά οι άλλοι - θα πρέπει λίγο να ξεφυλίζουν τις εφημερίδες και να διαβάζουν παρεμφερή κείμενα που δεν φοβούνται την αλήθεια ;